Kontakt:   0948 099 598     DETSKY-SEN@MAXUS.SK

Maxus.sk
pre radosť 
Vašich detí
Doprava zadarmo
nad  50 €
100% Garancia
vrátenia peňazí do 14 dní
Zľavy
každý deň!

Náhodné produkty

Čo znamená dobrá hračka?

Koľko hračiek je potrebné zaobstarať?

Treba kupovať všetko, čo si deti prajú?

Musí byť dobrá hračka aj drahá?

 

 

Kritériá:
 
  • Dobrá hračka je taká, ktorú možno použiť k rôznym hrám. Čím rôznorodejšie možnosti na hranie, tým dlhšie je pre deti hračka zaujímavá. Napr. z drevených kociek alebo z lega sa dajú postaviť domy, cesty, hrady a pod.
  • Hračka ma rozvíjať fantáziu detí. Čím jednoduchšia hračka, tým viac podporuje fantáziu detí. Waldorfské bábiky majú napr. namiesto očí len bodky, aby si dieťa mohlo výraz tváre predstaviť. Keď sa dieťa hrá s bábikou, dostáva sa do rôznych rolí, niekedy je smutná, niekedy sa teší. U bábik s dokonale vykreslenými tváričkami si ťažko budete predstavovať nejakú inú náladu ako tú predurčenú.
  • Ohľadom formy a farby by mali byť hračky rôznorodé. Je dôležité, aby prišlo dieťa do styku z rôznymi formami, materiálmi, farbami atď. Každá jednotvárnosť (hrať sa len vnútri, len vonku, len sám, len s drevenými resp. plastovými hračkami) spôsobuje deficity. Čo má byť z detí, ktoré sa hrajú len s perfektnými hračkami v perfektne zariadenom a vždy upratanom svete?
  • Výborné hračky sú také, ktoré sa dajú dopĺňať. Vláčiková dráha, Domček pre bábiky, Lego a pod. sú vždy doplniteľné.
  • Hračka musí vydržať a niečo zniesť. Kvalitná hračka sa nielenže nepokazí a neulomí, no môže sa potom zdediť, podarovať alebo predať, čo je ekologickejšie riešenie.
  • Kvantita hračiek by mala byť prehľadná. Inak sa cítia deti z takého množstva hračiek preťažené a sami nevedia, s čím by sa mali hrať.
  • Deti sa radi hrajú aj s normálnymi vecami ako sú kľúče, poháre, hrnce, papier, …
  • Individuálne sklony dieťaťa nesmú byť nepovšimnuté. No prianiam by sa malo výjsť v ústrety len pokiaľ nepresahujú finančné alebo morálne predstavy.
  • Hračky aktuálnej tematiky sú ideálne. Napr. doktorský kufrík, keď má dieťa pred sebou pobyt v nemocnici, lietadlo, keď sa priletí z dovolenky a pod.
  • Zohľadniť vek dieťaťa. Nemá význam, zamestnávať dieťa s niečím, na čo je ešte malé.
  • V dnešnej dobe nie je na mieste prísne delenie hračiek na chlapčenské a dievčenské hračky. Aj dievčatá sa môžu hrať s kladivom a pílou, takisto ako aj chlapci na kuchára.
  • Hračky nie sú ale na to, aby nahradili dospelých alebo kamarátov!! Kamaráti sú dôležití, aby sa deti naučili sociálnemu správaniu ako hádať a uzmieriť sa.
DatsoPic 1.0 © 2006 by Andrey Datso

Zdroj: Beate Weymann-Reichardt, dipl. Sociálna pedagogička

 

Čo sa skrýva za Montessori pedagogikou?



Každý snaživý rodič sa po príchode dieťaťa na svet premení na odborného pedagóga, ktorý si prečíta nejednu knihu o výchove detí a keďže robí maximum, považuje svoje metódy za najlepšie.
No aj ten najlepší pedagóg môže pri prehnanej snahe pôsobiť na dieťa neúmyselne nesprávne. Istá odborná pedagogička si dala za úlohu, že jej dieťa nemôže mať dôvod na plač, lebo bude robiť maximum, aby boli uspokojené všetky potreby dieťaťa. Keď prišlo dieťa na svet, ako každé iné dieťa, prejavovalo sa plačom. Matka si vymyslela tie najrozmanitejšie metódy, ako dieťa ihneď ukľudniť, aby neplakalo a z pohľadu okolitého prostredia úspešne. Dieťa dvíhala predčasne z kočíka ešte predtým, než sa rozplakalo, svoj cieľ veľmi konzekventne plnila, aby si mohla povedať, že je najlepšia matka. No keď sa na tú situáciu pozrieme očami Márie Montessori, ktorá pristupuje k dieťaťu s rovnakým rešpektom ako k dospelému, zabraňovala matka svojmu dieťaťu jedinému možnému prejavu, ktorým je plač.

Ked´ moja ročná dcérka dostala veľkoryso obrovskú bábiku s postielkou, fľaškou, hrkálkou, dokonca s kolotočom nad postielkou, začala jasať ako nikdy predtým. Bábika sa jej hned´ tak zapáčila, že ju nepustila z ruky. Chodila s ňou v náručí, ukladala ju do postielky, zas ju vyberala, strkala jej do úst fľašku, boskávala a sama skúšala, ako chutí fľaška.

Ja som sa celý čas skepticky len prizerala a nechcela som nikomu kaziť radosť, lebo som mala z toho darčeka zvláštny pocit. Ked´ totiž bábiku vybalili, v celom byte sa rozmohla intenzívna sladká vôňa. Nemám dobrý pocit z niečoho, čo tak intenzívne vonia. Možno aj na základe toho, že na jednej prednáške o skrytých škodlivých látkach bolo povedané, že čím intenzívnejšie niečo vonia, tým viac škodlivých látok pre bábätko sa v produktoch nachádza. Preto stačí kúpeľ v obyčajnej vode, ktorá nenaruší ochrannú vrstvu kože. Aj aviváže, ktoré tak sladko voňajú, narušujú detskú jemnú pokožku. Prečo si ešte stále myslia niektorí, že ked´ je bábätko vykúpané vo voňavom kúpeli a oblečené vo voňavých vecičkách, je dobre oňho postarané?
Po jednom dni hrania sa s bábikou začala malá zničoho nič zvracať. Sadla som si za PC a začala študovať, či nenájdem niečo o plastových bábikách. A naozaj som sa dočítala, že v Nemecku testovali plastové bábiky a skoro všetky obsahovali zmäkčovadlá, ktoré sú obzvlášť u detí do 3 rokov nebezpečné, pretože spoznávajú svet hlavne ústami. Najčastejšie používanými zmäkčovadlami sú chemické látky ftaláty. Keď deti hračky vkladajú do úst a cucajú ich, zmäkčovadlá sa z PVC uvoľňujú a dostávajú sa do detského organizmu. Laboratórne štúdie ukázali, že niektoré z týchto chemikálií súvisia s rakovinou a poškodením obličiek a môžu narušiť reprodukčnú sústavu i zdravý vývoj dieťaťa. Je dokázané, že do detského organizmu sa tieto chemikálie z PVC hračiek dostávajú pri ich bežnom používaní často v neprijateľne vysokých dávkach!

Neviem, čo spôsobilo zvracanie mojej dcérky, no rozhodne som sa rozhodla, že zatiaľ ostaneme len pri drevených hračkách, pretože do 3 rokov deti všetko spoznávajú zásadne aj ústami a nebudem riskovať.


Bábätko
nepotrebuje veľa hračiek v prvom roku svojho života. Zo všetkého najviac potrebuje dieťatko lásku, starostlivosť a hranie sa vo dvojici. Telesný kontakt je dôležitý pre vývoj a zdravie, rozprávanie a hranie sa s bábätkom je na prvom mieste. No samozrejme sa nemôže žiadna matka venovať nonstop svojmu dieťaťu. Okrem toho sa zistilo, že sa prostredníctvom správne vybraných hračiek dajú rozvíjať určité schopnosti už najmenšieho dieťaťa.

Kritériá pri výbere hračky:
  • Pri výbere hračky pre najmenších by mala byť najvyššou prioritou kvalita a bezpečnosť hračky, nakoľko bábätko spoznáva všetko zásadne aj ústami.
  • Pestré farby sú dôležité na rozvoj zraku, no musia byť zdravotne nezávadné.
  • Hračka by mala niečo zniesť, pretože nemôžte povedať bábätku, aby sa hralo s hračkou opatrne.
  • Hračka nesmie obsahovať malé alebo špicaté časti, aby sa dieťa neporanilo alebo nezadusilo.
Pri výbere hračky v kategórii Hračky pre bábätká sú všetky tieto kritériá zohľadnené, nové produkty pridávame zásadne podľa týchto kritérií.

Hračky, ktoré podporujú bábätko vo vývoji, sú napr.:

  • Hračky na prezeranie: pestré pohybujúce sa mobile, obrázkové knižky z dreva alebo látky, prstové bábky,…
  • Hračky na chytanie a ohmatávanie pre rozvoj zmyslov: niečo, čo môže dať bábätko aj do úst, takže z ekologických materiálov
  • Hračky do postielky na pritúlenie sa: plyšové hračky by nemali mať malé chĺpky, ktoré sa dostanú do detských úst, mali by sa dať vyprať, najlepšie z froté materiálu.
  • Hračky na počúvanie: hračky, ktoré hrajú melódie a ktoré rozvíjajú sluchové vnímanie
  • Hračky pre rozvoj jemnej motoriky: mäkké lopty, drevené kocky, …
  • Hračky s efektami: hrkálky, hračky so zvončekom, tlačítkom, a pod.