Vytlačiť

Čo znamená dobrá hračka?

Koľko hračiek je potrebné zaobstarať?

Treba kupovať všetko, čo si deti prajú?

Musí byť dobrá hračka aj drahá?

 

 

Kritériá:
 
  • Dobrá hračka je taká, ktorú možno použiť k rôznym hrám. Čím rôznorodejšie možnosti na hranie, tým dlhšie je pre deti hračka zaujímavá. Napr. z drevených kociek alebo z lega sa dajú postaviť domy, cesty, hrady a pod.
  • Hračka ma rozvíjať fantáziu detí. Čím jednoduchšia hračka, tým viac podporuje fantáziu detí. Waldorfské bábiky majú napr. namiesto očí len bodky, aby si dieťa mohlo výraz tváre predstaviť. Keď sa dieťa hrá s bábikou, dostáva sa do rôznych rolí, niekedy je smutná, niekedy sa teší. U bábik s dokonale vykreslenými tváričkami si ťažko budete predstavovať nejakú inú náladu ako tú predurčenú.
  • Ohľadom formy a farby by mali byť hračky rôznorodé. Je dôležité, aby prišlo dieťa do styku z rôznymi formami, materiálmi, farbami atď. Každá jednotvárnosť (hrať sa len vnútri, len vonku, len sám, len s drevenými resp. plastovými hračkami) spôsobuje deficity. Čo má byť z detí, ktoré sa hrajú len s perfektnými hračkami v perfektne zariadenom a vždy upratanom svete?
  • Výborné hračky sú také, ktoré sa dajú dopĺňať. Vláčiková dráha, Domček pre bábiky, Lego a pod. sú vždy doplniteľné.
  • Hračka musí vydržať a niečo zniesť. Kvalitná hračka sa nielenže nepokazí a neulomí, no môže sa potom zdediť, podarovať alebo predať, čo je ekologickejšie riešenie.
  • Kvantita hračiek by mala byť prehľadná. Inak sa cítia deti z takého množstva hračiek preťažené a sami nevedia, s čím by sa mali hrať.
  • Deti sa radi hrajú aj s normálnymi vecami ako sú kľúče, poháre, hrnce, papier, …
  • Individuálne sklony dieťaťa nesmú byť nepovšimnuté. No prianiam by sa malo výjsť v ústrety len pokiaľ nepresahujú finančné alebo morálne predstavy.
  • Hračky aktuálnej tematiky sú ideálne. Napr. doktorský kufrík, keď má dieťa pred sebou pobyt v nemocnici, lietadlo, keď sa priletí z dovolenky a pod.
  • Zohľadniť vek dieťaťa. Nemá význam, zamestnávať dieťa s niečím, na čo je ešte malé.
  • V dnešnej dobe nie je na mieste prísne delenie hračiek na chlapčenské a dievčenské hračky. Aj dievčatá sa môžu hrať s kladivom a pílou, takisto ako aj chlapci na kuchára.
  • Hračky nie sú ale na to, aby nahradili dospelých alebo kamarátov!! Kamaráti sú dôležití, aby sa deti naučili sociálnemu správaniu ako hádať a uzmieriť sa.
DatsoPic 1.0 © 2006 by Andrey Datso

Zdroj: Beate Weymann-Reichardt, dipl. Sociálna pedagogička

Joomla SEF URLs by Artio